Gespreksmodellen voor de lijnmanager

Gespreksmodellen

De lijnmanager is als geen ander een people-manager. Vanuit zijn of haar leidinggevende rol voert de lijnmanager op jaarbasis vele soorten gesprekken. Veelal gepland, soms onvoorzien. Ieder type gesprek heeft daarbij een ander doel. En vraagt dus om een ander gespreksklimaat, een andere opbouw en een andere inhoud. Via deze gespreksmomenten geeft de leidinggevende – met ondersteuning vanuit HR – praktische invulling aan het personeelsbeleid van de organisatie.

In deze op de praktijk gerichte training worden de belangrijkste HR-taken van de lijnmanager vertaald naar gespreksmodellen en wordt intensief geoefend met de bijbehorende gesprekstechnieken en communicatieve vaardigheden. Doel is telkens de effectiviteit van de leidinggevende op ieder gespreksmoment volledig tot zijn recht te laten komen. De gespreksmodellen die aan bod komen zijn o.a. het selectiegesprek, het functioneringsgesprek, het beoordelingsgesprek, het loopbaangesprek, het slecht-nieuws gesprek en het verzuimgesprek. Naar wens van de organisatie bestaat de ruimte om accenten te leggen in de keuze van de te behandelen onderwerpen of te trainen vaardigheden.

"Niets is zo praktisch als goede theorie. "
- Kurt Lewin

Aanpak

In deze praktische training worden de diverse HR-gespreksmodellen behandeld en met behulp van een ervaren trainings-acteur getraind. Er wordt in deze in-company training gewerkt met de gespreksmodellen, formulieren, criteria, etc. van de eigen organisatie. Deelnemers kunnen verder eigen casuïstiek inbrengen. Na afloop bent u in staat uw rol als leidinggevende in de diverse gespreksmodellen effectief vorm te geven en kunt u de gesprekstechnische uitdagingen in deze gesprekken goed hanteren.

Inhoud:

  • HR in de lijn: uitdagingen en competenties
  • Gespreksmodellen en gesprekstechnieken
  • Communicatieve vaardigheden
  • Selectiegesprek: competentiegericht interviewen (STAR-methodiek)
  • Functioneringsgesprek
  • Beoordelingsgesprek
  • Loopbaangesprek
  • Verzuimgesprek
  • Exit-gesprek

Praktische zaken

  • In-company: de training wordt via intake en interviews op maat gemaakt
  • 2 x 1 losse dag of 1 x 2-daagse training met tussenliggende avond
  • Per training 6 – 8 deelnemers
  • Lokatie (in overleg) bij de klant of in een hotel/conferentie-oord
Neem geheel vrijblijvend contact op