Goede voornemens

goede voornemens

Dit is de tijd van het jaar waarin vanwege goede voornemens sportscholen topdrukte kennen, diëten worden gestart, en de sigaretten de prullenbak in gaan. Een mooi, maar ook tragisch ritueel omdat iedereen weet dat het maar weinig mensen lukt om hun goede voornemens vol te houden. Tussen het voornemen en de praktijk staan vele belemmeringen. Een flinke dosis wilskracht is wat je nodig hebt om je goede voornemens waar te maken.

In zijn boek Wilskracht (2012) beschrijft Roy Baumeister, hoogleraar Psychologie aan de Florida State University, wat wilskracht is, waarom wilskracht belangrijk is en wat er gebeurt wanneer je door je voorraad wilskracht heen bent, zie ook https://www.cltr.nl/product/wilskracht-roy-baumeister-john-tierney/ Deze laatste toestand noemt hij ego-depletie, wat wil zeggen dat mensen hun vermogen verliezen om hun gevoelens, gedachten en gedrag te reguleren. Kortweg, uitgeputte wilskracht leidt tot verminderde zelfbeheersing! Gevolg is dat we verkeerde beslissingen nemen of dat we verleidingen die op ons pad komen niet kunnen weerstaan.

Baumeister vergelijkt wilskracht met een spier. Zo kan wilskracht door oefenen worden ontwikkeld, maar ook opgebrand raken als je je wilskracht overvraagt. Wilskracht heeft – net als spieren – brandstof nodig. Wilskracht kan worden bijgetankt door goed te eten en tijdig te rusten.

Hieronder drie tips voor managers om de dagelijkse voorraad wilskracht verstandig te gebruiken.

  1. Beperk het aantal doelen

Over doelen stellen zijn boeken vol geschreven. Baumeister voegt daar aan toe dat de meeste mensen niet te weinig, maar juist te veel doelen hebben. Een observatie die voor iedereen herkenbaar is die heeft ervaren hoe over zijn of haar eigen jaarlijkse targets heen een bedrijfsbreed programma werd ‘uitgerold’. Hoe nuttig deze programma’s over veiligheid, procesmatig werken, etc. op zich ook zijn, de optelsom is dat het zelfs voor super(wo)man te veel doelen zijn om allemaal succesvol na te streven. Te veel doelen is een aanslag op ieders wilskracht. Dus, beperk het aantal doelen, voor jezelf en voor je medewerkers. Kies en committeer is het motto.

  1. Neem beslissingen op het juiste moment 

Het is goed te beseffen dat in de loop van de dag beslissingsmoeheid optreedt als gevolg van het voortdurend nemen van kleine en grotere beslissingen. Laat je niet verleiden om aan het einde van de dag een knoop door te hakken over een ingewikkeld of emotioneel vraagstuk. Geef aan dat je ‘er morgen op terug komt’ en neem de beslissing de volgende ochtend wanneer de batterij weer is opgeladen.

  1. Neem besluiten op basis van de warme toestand

Baumeister maakt onderscheid tussen denken in een ‘koude’ toestand, bijvoorbeeld over je dieetplannen terwijl je net lekker hebt geslapen en verzadigd bent van een voedzaam ontbijt, en gedrag in een ‘warme’ toestand, het stoppen bij een tankstation terwijl je in de file staat na een zware dag op kantoor omdat je een onbedwingbare zin heb in een broodje bal. Wees je bewust van de uitdagingen waar mensen tegenaanlopen in een ‘warme’ toestand. Leef je in in je mensen, hoe ziet hun dag eruit op donderdag aan het einde van de middag wanneer de stress en de vermoeidheid flink is opgelopen. Welke obstakels spelen er dan en hoe kan je die op simpele manieren wegnemen? Zoals je het broodje bal kan vermijden door een gezonde salade te eten voor je de auto in stapt, zo kan je ook op het werk stilstaan bij de spreekwoordelijke broodjes bal en die proberen te vervangen door een goed geplande salade.


 Ga terug