shutterstock_133109453

Aanpak

In deze intensieve training wordt een appèl gedaan op ieders motivatie om te leren en bereidheid om te delen. Coachend leidinggeven is een kunde èn een kunst! Door veel te oefenen, te experimenten, te reflecteren en te delen ontstaat een unieke leerklimaat waarin ieder aan zijn trekken komt en er maximaal geleerd wordt. De training heeft een persoonlijk karakter. Na afloop van de training zijn deelnemers in staat vanuit een coachende mindset en -vaardigheden medewerkers beter te laten functioneren.

Wil jij je vast verdiepen in de theorie? Lees dan onze management samenvatting van Coaching for Performance van John Whitmore.

samenvatting coaching for performance grow-model whitmore

Waarom?

Coachen is niet zomaar een mensgerichte wijze van leidinggeven. Het wezen van coachen is het vrijmaken van iemands potentiële kwaliteiten. Het primaire doel van coachend leidinggeven is het verbeteren van de prestatie van de medewerker. Op de korte en de lange termijn. Niet door te onderwijzen, maar door het leren te bevorderen. Coachend leidinggeven kenmerkt zich door het geven van vertrouwen en verantwoordelijkheid aan de medewerker. De coachende leidinggevende kiest daarbij de mentale ingang om belemmeringen in het optimaal presteren van de medewerker weg te nemen. De verhouding tussen leidinggevende en medewerker is hier een samenwerkingsrelatie, waarbij beide partijen hun eigen, maar aanvullende verantwoordelijkheden hebben.

De medewerker kan ondertussen een professional zijn, een aankomend talent, of zo maar een medewerker die zijn of haar volledige potentieel nog niet benut.

This game … is played to overcome all habits of mind which inhibit excellence in performance.

W. Timothy Gallwey in ‘The Inner Game of Tennis’

Inhoud

  • De essentie van coachend leidinggeven
  • Werken vanuit talenten en sterke punten
  • Bewustzijn en verantwoordelijkheid
  • Innerlijke spellen en het wegnemen van belemmeringen
  • De kunst van het vragen stellen
  • Het coaching-gesprek: GROW
  • Bejegenen: omgaan met zichzelf als sleutel tot omgaan met de ander
  • Coaching competenties: sterke punten en hoe deze te ontwikkelen.

Aan te raden voor lijnmanagers

Praktische zaken

  • In-company: de training wordt via intake en interviews op maat gemaakt.
  • 3 x 1 losse dag of 1 x 2-daagse training met tussenliggende avond.
  • Per training maximaal 6 deelnemers.
  • Lokatie (in overleg) bij de klant of in een hotel/conferentie-oord.

Meer weten? Neem contact met ons op.

Naam

Email

Onderwerp

Bericht